muziek OP LATERE LEEFTIJD

Inschrijven & info

Voel je het zelf kriebelen om te starten met musiceren?
Inschrijven kan doorlopend tot eind september!

De lessen klassieke gitaar bij Dr. Muzaffer Çorlu gaan door in kleine groep (max 6 pers, sessies van 60 min), met individuele benadering van elke student, op
op donderdagochtend van 8u30 - 12u30 en woensdag van 17u00 - 19u00.

Mail ons vrijblijvend op info@muziekschooldepinte.be voor meer informatie.

PROJECT MUZIEK OP LATERE LEEFTIJD

Muziek spelen helpt ouderen met hersenfuncties, psychologie en welzijn.

Van zeer jonge leeftijd tot bij ouderen: muziek spelen verandert de hersenen en leidt tot nieuwe verbindingen, ook wel bekend als hersenplasticiteit. Hoewel het effect groter en duidelijker is bij jongeren en professionals, is het ook belangrijk bij amateurs en zeker ook ouderen die op latere leeftijd beginnen te spelen. (Hersenplasticiteit is het vermogen van de hersenen om te veranderen en zich aan te passen als gevolg van verschillende ervaringen)

Een greep uit de vele voordelen van muziek leren: uit talrijk wetenschappelijk onderzoek blijkt dat muziekbeleving bij ouderen de cognitieve capaciteit verhoogt (geheugen, taalgebruik en probleemoplossend vermogen stijgt). Daarnaast verbetert het je humeur door het opwekken van extra dopamine zodat angst, depressie en pijn afnemen. De sociale aspecten van muziek samen uitvoeren verlagen de gevaren van sociale isolatie en geeft je meer zelfvertrouwen, mede door het opwekken van oxytocine in je lichaam, een hormoon dat een belangrijke rol speelt bij het verbinden van sociale contacten met gevoelens van plezier.

Experiment

Om dit effect te onderzoeken werd door gitaarleraar en psycholoog Dr. Muzaffer Çorlu samen met Muziekschool De Pinte en Gemeentebestuur De Pinte een experiment uitgevoerd.

24 deelnemers ouder dan 55 jaar, waarvan 12 vrouwen en 12 mannen, voornamelijk zonder muzikale achtergrond kregen 8 weken een speciale muziekopleiding op de klassieke gitaar. Voor en na de muzieklessen werd een speciale vragenlijst door de deelnemers ingevuld om psychologische feedback te verzamelen.

Als we bedenken dat volgens ons onderzoek 97% van de ondervraagden na de proefperiode de rest van hun leven gitaarles wil blijven volgen, wordt het belang van het experiment nog duidelijker. 80% van de deelnemers verklaart dat ze zich bewust te zijn van hun technische vooruitgang, waarbij ze ook geloven in verdere vooruitgang in de toekomst. Daarnaast verklaarde 90% dat ze tijdens het experiment meer hebben geoefend dan dat ze op voorhand hadden ingeschat. 95% van de deelnemers meldde dat ze – samen met de dagelijkse oefensessies en wekelijkse lessen – een verbetering in hun humeur tijdens het experiment opmerkten.

Deze resultaten zijn in lijn met de resultaten van de afgelopen 40 jaar geschiedenis van muziek- en hersenonderzoek, vooral vanuit psychologisch oogpunt. Deelnemers voelen zich meer gemotiveerd, hebben een beter gevoel van eigenwaarde, een positievere stemming en, belangrijker nog, bereidheid om door te gaan met hun lessen.

In een volgende fase van het onderzoek plannen we enerzijds via FMRI-onderzoek de effecten op het brein te meten, alsook de fysiologische veranderingen via een bloedonderzoek.

Enkele van de enthousiaste deelnemers:

Muziekschool De Pinte, vzw staat voor een professionele en toegankelijke muziekopleiding waar de individuele opvolging van de leerling centraal staat. Zij bieden een divers lessenpakket aan, voor kleuters, jongeren én volwassenen. Sinds haar oprichting in 2014 is ze uitgegroeid tot een school met meer dan 550 leerlingen, van alle leeftijden, met een gevarieerd aanbod van ca. 30 verschillende lessen, maar ook kampen en workshops. Meer info & inschrijven:

www.muziekschooldepinte.be / info@muziekschooldepinte.be